Reportage fra Copenhagen Beer Week 2020

Reportage fra Copenhagen Beer Week 2020

Copenhagen Beer Week 2020 sluttede i sidste weekend og havde kørt i hele uge 41. En uge dedikeret til at hylde den danske ølverden. En uge i øllets tegn!

København var fyldt med fede events overalt på barer, bryggerier og en masse restauranter, hvor formålet var at skabe et fokus på samspillet mellem øl og mad. Ligeså var det muligt at opleve, hvordan øllets verden inddrager alt fra Carlsbergs laboratorium til diverse museer og andre kulturinstitutioner.

Ja, faktisk skulle den jo have været afholdt i maj måned op til Mikkeller Beer Celebration Copenhagen (MBCC), men så kom coronaen og flyttede det hele til oktober. MBCC endte i sidste ende med at blive aflyst alligevel, mens Copenhagen Beer Week holdt fast – dog i en stærkt reduceret version.

Vi må håbe – og i så fald glæde os til – at næste år bliver i fuld vigør!

Første stop: Carlsberg Museum

Udover de arrangementer, som vi selv havde i støbeskeen, havde vi også fornøjelsen af at blive inviteret med på presseturen i Copenhagen Beer Week af arrangørerne. På den pressetur skulle vi rundt og prøve et par af de tiltag, som var en del af det officielle program.

Her startede vores ølrejse på Carlsberg onsdag formiddag, hvor vi fik en rundvisning af Carlsberg Museum efterfulgt af en frokost, der blev suppleret med 6 forskellige øl fra Husbryggeriet Jacobsen.

Jacobsen anses bestemt ikke som craft, men Morten Ibsen og de andre bryggere er trods alt ikke blandt de dårligst betalte bryggere i branchen, så et eller andet kan de jo nok, når det kommer til stykket.

Faktisk fik vi også lov at smage lidt af det øl, som de går og leger med i Carlsbergs laboratorium – afdelingen, hvor de eksperimenterer med øl og holder sig skarpe på diverse trends i verdenen. Det er dog også noget øl, som sjældent forlader Carlsberg og kommer ud til mainstream publikum i supermarkederne.

En af de øl, vi smagte, var Tears of Enzo; en upasteuriseret og ikke-humlet (!) øl. En 13% rød og syrlig udefinerbar læskende øl. Det var en på alle måder fremragende øl. En øl, alle ølnørder ville kalde craft, hvis… da bare de ikke vidste, at Carlsberg bryggerne stod bag. 

Men nok også en øl, som bliver svær at opdrive. Den er nemlig kun til salg, hvis man kender bryggeren personligt. Og så er prisen “kun” 50 Euro, blev der sagt med (vist nok) et glimt i øjet. 

Breaking News på People Like Us

Næste stop var den forholdsvist nye bar, som People Like Us åbnede dørene til på Nørrebro tilbage i maj. En bar som den ene af skribenterne her faktisk kender rigtigt godt, da han i en periode boede i en af lejlighederne lige ovenover.

Over et par øl fik vi en snak med Lars Agersted Carlsen, grundlægger af People Like Us om, hvad de er for et bryggeri samt hvordan COVID-19 har skabt problemer for barbranchen og bryggerierne. 

Derudover breakede Lars desuden nyheden om, at Mikkeller og People Like Us sammen åbner en bottleshop på Istedgade, Vesterbro. Så snart der er mere information om det projekt, vil I uden tvivl kunne læse mere om dette i vores ugentlige Breaking Beer News over på de sociale medier hos BeerbloggersDK.

NOHO og ølsmagning med Kissmeyer

Fra People Like Us drønede vi afsted til NOHO i Kødbyen, hvor bryggeren og Danmarks-Største-Virtuelle-Ølsmagning-kendissen Anders Kissmeyer afholdte ølsmagning. 

Han introducerede os for hans baggrund som brygger; først hos Carlsberg og dernæst Nørrebro Bryghus, hvor han bl.a. havde Shaun Hill (Hill Farmstead), Peter Sonne (Flying Couch) og Søren Parker Wagner (Dry&Bitter) i lære. Efter Nørrebro Bryghus blev han selvstændig – både som ølkonsulent og som brygger med eget brand, Kissmeyer.

Et brand, som han sidenhen solgte til Royal Unibrew, da de tilbød ham en ordentlig røvfuld penge og en kontrakt med den fancy titel ‘Head of Craft Beer Creation’. Et salg og et fast job, der ikke blot reddede hans skrantende økonomi, men også sikrede hans pension, fortalte han.

Anders havde taget fire øl med til ølsmagningen; Stockholm Syndrome, Eagle Kiss, New England IPA og Into The Black IPA. Han fortalte åbent og ærligt, at han havde fået mangen kritik for hans New England IPA – særligt fordi den ikke er særligt juicy og hazy (hvilket den bestemt ikke er). Han forstod kritikken, tog den til sig og var selvfølgelig ked og ærgerlig over dét. Men han påpegede også, at der generelt var gået juice-snobberi i det, og NEIPA-kategorien var mere end gule humlebomber.

Generelt må man bare sige, at Anders Kissmeyer virker som en meget reel og åben ølpersonlighed – og krydret med en god sjat humor. Så om du skamelsker eller kamphader hans øl, er det bestemt værd at tage til ølsmagning med Anders Kissmeyer, hvis du får tilbuddet.

Pop-up bar med ÅBEN 

Selvom det ikke var en del af den officielle plan i vores lille ekspedition, smuttede vi fra NOHO over på ÅBENs pop-up bar. Det lå jo kun et stenkast fra NOHO, så man skulle jo være en skarn for ikke at tage en enkelt øl eller to dér, førend vi begav os videre til dagens sidste stop.

Her kunne vi se modellerne over det nye bryggeri, som Philip Hulgaard pønser på at stable på benene i Kødbyen. Et projekt, vi både glæder os til at følge tæt og nyde frugterne af!

Som bonus info kan vi lige indskyde, at pop-up baren lukkede ned i søndags – samme dag, som Copenhagen Beer Week sluttede. Så nåede du ikke at besøge Philip and the gang, så må du vente til … højest sandsynligt næste sommer.

12 år gammel Barley Wine på Nørrebro Bryghus 

Sidste arrangement på førstedagen befandt sig på Nørrebro Bryghus, hvor vi i indgangen fik overværet deres beer yoga, som afholdes nede på gulvet blandt gærtankene. Vi måtte ”desværre” springe over, fordi vi var blevet budt på en tæskelækker 5-retters vegansk menu med dertilhørende beercocktails og 2 forskellige øl til hver ret, som var blevet særligt udvalgt og parret til den enkelte ret.

Før desserten blev vi inviteret ned til gærtankene, og præsenteret for Nørrebro Bryghus og BRAWs historie. Alt imens vi fik fornøjelsen af at få serveret Little Korkny Ale – en Barley Wine årgang 2008 på 12.5% brygget af Shaun Hill for mange år siden. Efter en lang dag og rigeligt med øl fungerede den perfekt som en godnatøl og en god opvarmning til BarleyWember.

Ved 22-tiden gik alle hver sin vej for at få lidt søvn før næste dags strabadser, som var programsat til at starte kl. 09:30. 

Sejltur med Carsten Berthelsen

Torsdag morgen mødtes vi ved Hotel Kong Arthur, førend vi kørte mod Ofelia plads. Her lå en båd, som vi i selskab med Carsten Berthelsen skulle sejle ud til Refshaleøen, Trekroner og gennem Københavns kanaler.

På sejlturen underholdte Carsten Berthelsen med fortællinger om dansk ølhistorie, mens vi fik serveret Refsvindinges Skibsøl og den altid vidunderlige Ale No. 16 til ære for John Rasmussen, som sov stille ind et par dage før. Æret være dit minde.

En både underholdende og lærerig sejltur – i et lidt for friskt efterårsvejr – som sluttede ved Inderhavnsbroen, hvorfra vi tog en kort gåtur over til restaurant Barr.

Her var vi inviteret ind til at nyde en IPA fra Ebeltoft Gaardbryggeri over en superb frokost. Jaaavs, det smagte godt!

Kollektivet i Hvidovre

Efterfølgende kørte vi ud til Hvidovres upcoming mikrobryggeri, hvor Amalie Knage fra Slowburn stod klar med åbne arme og godt øl.

Amalie fortalt om Slowburns historie, om deres ønsker for fremtiden, om ideen bag deres kooperative bryggeri og hvordan en dansker ender med at starte et bryggeri op sammen med en italiener (Stefano) og en amerikaner (Andrew).

Imens smagte vi på deres gennembrudsøl – og allerede ikoniske – Octopils samt deres Libra, en hazy IPA på 6.5% og Hungry Heart, en frisk og frugtig American IPA på 6.6%.

Håndbryg på Brewers Inc.

For vores vedkommende sluttede Copenhagen Beer Weeks pressetur efter vores besøg hos Slowburn. Vi skulle nemlig facilitere (Filip arbejder hos Brewers Inc.) og deltage i et arrangement på Brewers Inc, hvor et dommerpanel bl.a. bestående af os (Beercause), Copenhagen Beer Traveler og BareGodSmag skulle smage, bedømme og kåre vinderen af Copenhagen Beer Week Håndbrygger Konkurrence 2020.

Kandidaterne bestod af en belgisk ale, en New England IPA, en Rauch Bier, en Sour og en Berliner Weisse. 

Vinderøllen blev ”Red Berry Sundae With a Cherry on Top” – en Pastry Berliner Weisse som var super forfriskende! Præmien var i øvrigt at få brygget sin øl i større skala og få det på hanerne nede hos Brewers Inc. Så er du i nabolaget, så tag da et smuttur ned forbi og smag på vinderøllen!

Brewmaster’s Dinner på SKAAL

Fredag stod den på arrangementet, som SKAAL kalder Brewmaster’s Dinner. Her inviteres et bryggeri ind som vært på baren for at præsentere og parre sit øl op i mod en særlig middagsmenu. Undervejs får gæsterne historien om øllet og bryggeriet, ligesom der kan stilles spørgsmål.
(Og blot for at varedeklarere her også: Anders er ansat hos SKAAL).

Normalvis drejer det sig om en 3-retters menu med 5-6 øl, men i anledning af Copenhagen Beer Week havde SKAAL og Husbryggeriet Jacobsen, som var vært i dagens anledning, disket op med en opgradering: 5-retters menu og 9 forskellige øl! (Se evt. højdepunkterne her)

Maden smagte som altid fantastisk (ja, det skal vi jo sige, tænker I nok, men vores indtryk er nu også at resten af gæsterne delte den holdning). Øllet bestod – ligesom i starten af denne efterhånden lange reportage – af både Jacobsens nyeste varianter og det eksperimenterende øl nede fra Carlsberg bunkerens laboratorium. Eksempelvis havde de taget en øl brygget på kantareller med, som smagte helt vanvittigt godt.

Og ølturen slutter faktisk, hvor den startede – nemlig med Tears of Enzo, som vi simpelthen var så heldige at få serveret 2 gange på 3 dage!

Herfra er der ikke andet end at sige, at vi glæder os til næste års Copenhagen Beer Week 2021 i en forhåbentlig coronafri udgave!

Vi gør opmærksomme på, at denne reportage har afsæt i presseturen, som var finansieret af Copenhagen Beer Week. Udarbejdelsen af denne reportage var dog ingenlunde et krav i invitation, ej heller har vi modtaget betaling.

– Anders og Filip

Indlægget er skrevet af Anders Seistrup og Filip Fernando Acosta Harvey fra Beercause.

Find Beercause på Instagram og Facebook

Instagram: https://www.instagram.com/beercause/
Facebook: https://www.facebook.com/beercause

Posted in BeerBloggersDK and tagged , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *