“Untappd – To Me, You Are Perfect “2,00/5,00”

Get it…?

Jeg har lidt et “Love and hate” forhold til Untappd – ideen er genial, men også enormt dårligt eksekveret på en del parametre.

Formålet med dagens “rant” indlæg er at belyse de fejl jeg ser hos Untappd, men også et opråb til brugerne af Untappd. Måske kan dagens artikel og formål, også adaptere til alle andre kroge af øl formidlings universet (Såsom Facebook og Instagram), da tonen ofte er hård og af utroligt ukonstruktiv karakter. Vi skal alle lærer at bruge Untappd ordentligt, måske endda lærer kunsten at være bedre til at formidle, således at alle involverede parter – altså forbrugerne samt bryggerierne, reelt vil kunne have den bedst muligt oplevelse af øl-rating universet. Der er jo en reel grund til at Instagram profiler såsom ”Pilsnerish” eksisterer – simpelthen pga. Untappd ofte er lidt af en joke hvad angår ratings og brugernes forståelse – bare se med her!

Udover at rante derudad, kommer jeg også med mine tankerne omkring hvad der vil kunne forbedre Untappd oplevelsen for alle, men også mine egen antagelser omkring hvordan et bryggeri ”Vinder Untappd”.

The Ups And Downs

Der er en del “downs” ved Untappd, men heldigvis også “ups”! Jeg tænker vi starter positivt ud, da vi mennesker har omkring 60.000 tanker i døgnet, og op imod 80 % af disse tanker er negative eller uhensigtsmæssige. Let’s get positiv!

Af ”ups” kan der hurtigt nævnes, at der en enorm mængde data tilgængelig for de millioner og atter millioner af brugere! Man kan dykke ned i verdens største opslagsværk indenfor øl, lave ønskelister, holde styr på sin øl samling, fremsøge nye oplevelser i form af alverdens ølstile, nye og gamle bryghuse, se hvilke øl der er på hanerne på div. øl barer rundt i lande (verden), se hvilke øl og lokationer der pt. ”trender” og selvfølgelig muligheden, for et kigge ind i verdens top rated øl og bryghuse.

Sikke en kraft der ligger i Untappd! Slut, det var så nok positivitet, let’s get down and dirty – let the smearing begin!

Et Vagt Rating System – Make or Break

I har alle hørt “With great power comes great responsibility”. En sætning der i min optik beskriver Untappd ret godt, og hvad mener jeg så, når jeg siger dette.? Tja, Untappd er en “Make or Break” platform for bryghuse – meget kan afhænge af ratings på Untappd!

Du sidder rent faktisk og bedømmer andres arbejde, andres levebrød. Mange bryggere kigger slet ikke på untappd, da det simpelthen fucker for meget med dem – så burde de ikke have den bedst mulige platform til fremvise deres arbejde? JO SGU!

Untappd har alle dage smid alle øl i akkurat samme pulje – kald det “Æbler og Pærer puljen”. Når der rates øl, så konkurrerer den subtile easy-going Pilsner op imod den gigantiske fadlagret Imperial Stout med alverdens tilsætninger – fair.? Not really – der er så mange øller der aldrig opdages eller prøves, da de ikke rater ”højt nok”.

Vi der bruger Untappd ved alle at systemet hedder 1 til 5 kapsler (stjerner) – men hvor går karakter grænsen for en god oplevelse? Hvad betyder 1,2,3,4 eller 5 kapsler.? Jeg forstår udmærket hvis man som forbruger, ikke helt forstår de ratings øllet ofte har, da der ikke er noget ordentligt udsagn i sammenhæng med ratingen – hvilket tænkeligt også har gjort at brugerne selv har udviklet en tendens til at alle øl under 4 ikke er noget værd. Det er desværre blevet en realitet at der oftest indkøbes efter ratings – alt under 4 er for mange forbrugere, bottleshops og barer no-go, da det desværre sælger dårligt netop pga. folk oftes kigger på Untappd ratings når der skal købes ind.

Det skal også nævnes at Untappds system heller ikke tager en del ting med i ligningen, hvad angår rating systemet – såsom hvordan er øllen serveret, opbevaret, hvor gammel er øllen, var den dårlig pga. fx oxidering.

Det er simpelthen ikke at udvise respekt overfor øllet, og det hårde arbejde der ligger bagved.

Man kan simpelthen ikke lave fyldestgørende ratings på Untappd.

Mass Bias Og En Orn’lig Snert Af Herd Mentality

Data kan påvirkes, og Untappd data kan i særdeleshed påvirkes! Om det er vendettaer imod bryghuse – såsom vi så tilbage i 2018, da Omnipollo VS Batemans Brewery fighten stod på. Batemans Brewery smed en ”cease and desist” imod Omipollos ”Yellow Belly” øl – Batemans havde nemlig selv et øl varemærke ved navn ”Yalla Belly”, som de ville beskytte. Det backfired fuldstændig, og Batemans Breweries Untappd side blev bombarderet med dårlige ratings på en lang række af deres øl – hvis du har oceaner mængde tid, så prøv at find ”Yella Belly Gold” på Untappd og scroll tilbage til december 2018, det er ret sjovt!

Det behøver ikke kun være vendettaer imod bryghuse der foregår på Untappd, der kan også ske manipulering af ratings – Bla. har der været beskyldninger imod danske Mikkeller Baghaven. Rygtet gik på at alle deres øl blev rated 5,00/5,00 under deres åbning af bryggeriet – beskyldningen lød bla. på, at Mikkeller ansætte skulle være blevet instrueret i at gå ind og rate dem op.

Det så utroligt nemt at blive “biased” på Untappd og falde inde i problematikken med “Herd Mentality” samt “Mass Bias – hvilket giver god mening, da vi mennesker jo per definition er flokdyr og ønsker ikke at stå udenfor. Måske tænkes der “Jeg tør ikke rate anderledes, er jeg forkert på den.? – jeg skal ikke ligne en idiot eller uvidende”

Noget der er vigtigt at påpege er, at vi herovre på denne sidde af Atlanten, generelt rater langt under hvad de gør i USA. Det er altså en sandhed, som jeg har brug for at pointere. Man kan finde hundredvis af bryggerier der rater imellem 3,00 og 3,90/5,00 men som brygger øl der ikke er værd at drikke. Trods dette ser vi at de udrikkelige øl alligevel rater højere end øl fra nogle af de bedste i Danmark – Og hvad angår de bedste i Danmark, så er disse i min optik de bedste Dry&Bitter, Too Old To Die Young, Bad Seed, Hazy Bear og Observatoriet.

Her kommer en lille deling af min egen personlige regel – den hedder blot ”EU-Reglen”, og går i alt sin glans ud på at jeg altid ligger 0,25 til ratingen på europæiske øl – og det fungere nogenlunde. Ofte rammer jeg rigtigt i min første antagelse om at øllet var bedre end ratingen sagde – se bare en Pilsner, de kan kun rate lavt på Untappd, men oplevelsen er virkelig sjældent dårlig – Ofte ses øl i kategorien “Reference øl” have dårlig ratings, hvilket er absurd! The “OG” Italian Pilsner TipoPils rater 3,57/5,00 – Whaaaat?!.

En lille historie omkring hvorfor rating systemet faktisk har mere indflydelse end du måske tro.

Under Mikkeller Beer Celebration (MBCC) 2023 drak jeg frisk tappet ”Chrysopoeia” fra Omnipollo og Brujos. Den var tappet nærmest dagen før den blev serveret. Grundet dens ”grønhed” (ikke moden øl) samt serverings temperatur, skete der det, at den hurtigt blev stemplet som en dårlig øl på Untappd. Check ins under MBCC trashede øllen – helt uden at have fokus på de faktorer jeg nævnte ovenover – De 200-300 første check ins påvirkede dens gennemsnits rating, og så skete der det at øllen røg langt ned under 4,00 på Untappd.

Og hvor vil jeg så hen med dette? Øllet var nu på et knipseslag blevet stemplet som ”ikke købe værdig øl”, da den var under 4,00 i rating. Meget få butikker valget at købe dåser af den ved frigivelse.

Jeg troede alt håb omkring at smage en dåse var tabt, men til mit held, bød muligheden sig tilbage i slut juli – på daværende tidspunkt var den små 7-8 uger gammel med en rating på omkring 3,94/5,00. Jeg drak den og blev ærligt talt mere end bare glad – for nøj et drøn af en øl den var blevet. Easily den bedste collab Omnipollo nogensinde har lavet med et amerikansk hype bryghuse. Men dens omdømme er desværre fortsat fuldstændig smadret pga. den blev serveret på en ølfestival, for grøn, varm og tænkeligt i beskidte glas – fair? Nej sgu!

Nå men, hvor endte min karakter så? Tja, den endte på 4,30/5,00.

Der er så mange forhold der kan spille ind i øl-ratings, nogle gange handler det også blot om eksklusivitet og lokation, hvilket mit næste eksempel belyser.

Hill Farmstead’s Pilsner “Poetica 3” rater 4,42/5,00 (Måske fordi den kun kan nyde fra fad hos Hill Farmstead). Men hvis vi nu tager et kig på alle Pilsnere fra tyske og tjekkiske bryghuse – altså ophavslande for bryggerierne der opfandt Pilsner i deres tyske og tjekkiske form, så findes der kun 1 pilsner over 4,00/5,00 – den ligger på 4,02. Aaaahmeen come on! Her kan man da virkelig tale om at der har været bias inden over – for nok er Hill Farmstead generelt godt, men du skal ikke fortælle mig at de er verdens bedste til at brygge en Pilsner.

Jeg har utroligt mange oplevelser hvor ratingen holder stik, men jeg har desværre også prøvet adskillige gange med højt rated øl, at jeg blev undervældet – altså øl med 4+ ratings, såsom Hill Farmstead’s ”Aaron” Barley Wine. Ratingen lyder på 4,59/5,00, men fx To Øl’s “Mine Is Bigger Than Yours: Port & Bourbon Barrel Aged” på blot 4,33/5,00 var lige så god! Det eneste der ikke var fedt, det var at øllene havde en prisforskel på 500-600 Dkk. Så vidt jeg husker.

Og hvad kan vi så gøre ved hele aspektet af “Mass Bias og Herd Mentality”?

”Dont Be A Lemming!” Gør dit for at forstå stilarten når du rater – fx drik stileksempler og udvid din forståelse af stilen, forstå bryggeriets intensioner.

Untappd giver heldigvis mulighed for at kunne læse op på stilen inden du laver check in. Du skal blot trykke ind på info omkring ølstilen, den står under navnet på øllet du vil check in.

Og husk, du må gerne tænke selv, det er lovligt – bare husk ”rate responsibly” Psssst… Nogle gange kan det også være godt lige at snuppe en blind smagning, da det eliminere både “Mass Bias og Herd Mentality” og samtidig bliver du en bedre øl-smager.

Drink Socially – Not!

Untappd er en asocial ting, så er det sagt! Untappd mangler virkelig den her “sociale del” – vi kan skåle og skrive en lille besked under øllen. Men der er ingen mulighed reelt at interagere ordentligt med hinanden, eller at man som bryggeri kan rette henvendelse til den der checker in, for evt. at hører mere ind til hvorfor oplevelsen var god eller dårlig.

Derudover er det heller ikke særligt socialt, at hive sin telefon op ad lommen, for straks at rate sin øl – Nyd øjeblikket i selskab med andre, det kan også gavne øllet – nogle øl skal have tid til at åbne op.

Hvis du absolut skal, så snup et billede af øllet og tal med de mennesker omkring dig om jeres fælles oplevelse – lav måske et lille skriv i selskab med dem, smid en karakter på sammen med dem – gør oplevelsen social sammen, og check den ind når du ligger næste dag med tømmermænd.

Hvad ville i min optik kunne forbedre Untappd?

Jeg har længe grublet over hvad der kunne forbedre oplevelsen for alle, og her er mine 5 bud.

1: Mulighed for at udfylde skalaer for aroma, farve, smag, sødme/tørhed/bitterhed samt mundfylde.

2: Individuelle / Opdelt rating system på øllen alla Rate Beer systemet. Dvs. en rating for stilarten og en over egen oplevelse.

3: Tilføje ledsagende ord til deres 1-5 system – evt. 1 = Dårlig, 2 = Meh, 3 = Solid, 4 = Anbefalingsværdi og 5 = Must Try.

4: En mulighed for at kvitterer (Not My Liking / eller Maybe Old/Gone Bad)

5: Bedre sociale muligheder – Fora til diskussioner, måske mulighed for byttebørs samt en mulighed for kunne have dialog med bryghus eller bottleshops igennem Untappd.

Hvad vinder på Untappd?

Hvad er det vi ofte ser ”vinde” Untappd? I min optik er det store og voldsomme smagsoplevelser såsom øl med højt fokus på sødme, humle-bomber, alkohol, tilsætninger og- eller brug af tønder.

Vi mennesker piv elsker sødt i alle afskygninger – millioner af års udvikling og mutation fra urmenneske til moderne menneske har gjort os til sukkergrise, da vores hjerner elsker det!

Mange afskyer desværre stadig bitterhed pga. vi som urtids menneske brugte denne smagen som en overlevelses teknik, da bitterhed dengang på savannen betød giftigt. Evolution har ikke lige fuldt med på bitterheden.

Derudover ser vi også at eksklusivitet og tilgængelighed har en enorm betydning – der er desværre en kedelig tendens til, at bryghuse ses en smule ned på, så snart de begynder at lave stor distribution på deres øl – har fx engang hørt følgende udsagn da Monkish IPA’er fandt vej til EU.

”Det de sender er jo ikke deres bedste, så det er ikke værd at købe”

Come on… Bare fordi noget sjældent røger i distribution, er det ikke ensbetydende med at det er dårligt.

Pssst.. For resten, Monkish er at finde i DK as we speak, og det er virkelig at checke ud! Jeg har hørt på vandrørene at flere danske webshops og bottleshops får dåser.

Jeg har også et dansk eksempel på at eksklusivitet og tilgængelighed har betydning for ratings – Mikkeller Baghaven måtte desværre dreje nøglen om, og efter opkøb af belgiske investorer blev bryghuset døbt Insight Cellars. Nu kommer den sjove del – Mikkeller Baghaven havde en rating på 4,01/5,00 hvor Insight Cellars nu har på 4,22/5,00.

Forskellen ligger i at Mikkeller Baghaven havde mass distribution, og Insight Cellars sælger kun via et pop-up sale ude på deres adresse. Tag ikke fejl, jeg elsker Ehren Schmidts (Daværende brygmester / blender for først Mikkeller Baghven, og nu Insight Cellars) arbejde og hans øl, det er blot for at belyse hvor dumt eksklusivitet og tilgængelighed er.

Vi skal også lige ind på produkt stabilitet – desto bedre at øllet kan modstå varme, ilt og lys påvirkning desto bedre. Øl er et enormt skrøbeligt produkt, så god håndtering på tappe linjen og opbevaring hos forhandleren påvirker også ratings.

Du kan reelt prøve samme øl, samme dag, hos forskellige udskænknings steder og få forskellige oplevelser – måske den ene bar havde et beskidt tappe system eller havde øllen stående i direkte sol, og den anden havde rent system, rene glas og perfekt servering. Ikke desto mindre, så vil disse faktorer betyde at øllen helt sikkert ville få forskellig ratings, trods det var samme øl.

Sidst men ikke mindst, så har omdømme og hype også noget at sige – Jeg skal lige huske at nævne, at omdømme og hype skabes af du og jeg, ikke af bryggerierne. Hørte en veteran i det danske ølmiljø proklamerer at britiske Verdant selv skulle stå bag hypen på ”Putty” og ”Puttty” – men dude.. sådan virker det ikke – det er horderne af haze craving øl-elskere der står bag.

Onwards – Omdømme kommer selvfølgelig pga. bryggeriet har udmærket sig, men det skal da ikke bare give dem et ”free pass” på ratings – men det gør det altså. Se bare mit eksempel med Hill Farmstead Pilsneren og danske Insight Cellars.

Alt det skrevet er selvfølgelig blot mine egne antagelser, men jeg syntes godt man kan se tendenser, hvis man virkelig kigger nærmere på hvem der vinder og taber Untappd.

Rate Responsibly

Lad os få en lille opsummering, så vi alle kan gå herfra som bedre og fornuftige Untappd brugere – måske enda som bedre formidlere af øl og den brede karm – host host, her stikkes der til Instagram og Facebook formidlere.

Please please please – Lov mig at du forstå stilarten / bryggeriets intentioner når du rater, rate altid efter stilarten, husk at sæt øllen op imod samme stilart som øllet selv. Lov mig at du skriver en lille kommentar vedr. hvorfor du giver en lav rating på en øl – ris og ros er godt, but keep til positiv. Lov mig, hvis øllet er dårlig, så check det ind, men rate ikke – kontakt gerne bryggeriet over mail og forklar din oplevelse. Brug din stemme til at være positiv istedet for negativ – jeg bliver ofte spurgt “hvad gør du, når du ikke kan lide en øl? Hvordan formidler du, at øllene er dårlig/udrikkelig”, det er ret nemt, konstruktivt ris og ros i en positiv tone – kom evt. med forslag til forbedring.

Og sidst men ikke mindst, bare husk, brug Untappd fornuftigt – for det kan virkelig ”Make or Break” et bryggeri.

OG SNAK PÆNT TIL HINANDEN.

Til slut vil jeg blot sige, “This Pilsner is not a Stout 1,00/5,00” (Those who know, know)

That’s all y’all!

Yours truly

Paw Hansen / HopSkullBeerGuide

Instagram: HopSkullBeerGuide

Posted in Alt om øl, Ikke-kategoriseret and tagged , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *