De 10 nominerede til Årets Webshop 2021

De 10 nominerede til Årets Webshop 2021

Årets Webshop kan være mange ting. Er det dem med den bedste kundeservice? Er det dem med den hurtigste forsendelse? De bedste priser eller det største udvalg? Måske dem med de mest eksklusive øl eller dem, som gør mest for at udbrede det gode øl?

Der er mange gode bud – og her får I….

De 10 nominerede til Årets Ølbar 2021:

AGoodCase.dk har fundet en særlig niche, hvor de “redder” restpartier og øl, der er ved at løbe på dato, fra en grufuld skæbne i håndvaskens afløb. Deres slogan beskriver det perfekt: “Less Waste, Great Taste“.

Deres særlige fokus betyder også, at de har craft øllets måske bedste priser – i hvert fald hvis man ikke løber skrigende væk fra en “tudsegammel” NEIPA på 6 måneder. 6x Triple Trippy Too til 179,-, Stone BA Arrogant Bastard til 36,- eller Amager Bryghus Rye King (med udløb i 2024) til 40,- er fristende – selv for de største ølsnobber, der ellers bryster sig af kun at drikke frisktappet øl.


Beerlivery.dk er opstået som resultatet af Jane og Michaels ønske om at fremme øllet på den danske scene. I 2021 er de den vel nok stærkeste webshop på det danske nanobryg. Det vidner deres sortiment om med øl fra Bang & Harbo, Nibe Bryghus, Bryggeriet Umage, Bøgedal, Caleidoscope,  Ribe Bryghus, Chaise Rouge, Trolden Bryghus, Bryghuset No 5, Think Beer, Kasper Brew, Stevns Andelsbryggeri, Thyras Bryg og BrygBrygBryg.

Udvalget er flot, bredt, alsidigt og udfordrende. De byder dog på mere end nanobryg. De har nemlig også aftaler med et par af de større mikrobryggeri. Kundeservicen er i top og øllet er altid leveret med følelsen af, at du har handlet personligt.

Craft Makers Collective (der er ejet af Royal Unibrew) er givetvis den webshop med flest danske øl i verden og fra et utal af danske bryggerier – fra de store med Jacobsen og Anarkist til de helt lille små med Bryggeriet FRANK og Svendborgsund Bryghus. De markerede sig for alvor under første nedlukning i 2020, da de introducerede fænomentet Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning (DSVØ).

Sidenhen har det taget fart, og det er blevet til 7x DSVØ, en officiel Guinness World Records for største virtuelle ølsmagning, Den Danske Ølpris uddelt af Danske Ølentusiaster og diverse branchepriser i 2021. Læg dertil, at de også har Natholdets Julekalender inde under sine vinger. Med alle de events og tiltag er Craft Makers Collective nok den webshop, der har solgt flest (danske) øl i 2021.

Dinøl.dk bagmandens, Daniel Helligsø Larsen, vision om, at udbrede det gode øl til det danske folk – både til nørderne og de der tager de spæde skridt i craft øllets verden – har blæst derudad fra start! Dinøl.dk åbnede lige inden, at verden lukkede ned. Istedet for at se det, som en forhindring, så Daniel det som udfordring. Som Petyr Baelish siger i GoT: “Chaos isn’t a pit. Chaos is a ladder.”

Næste trin på stigen blev i 2021 at åbne en fysisk butik i Odense. Udvalget er blevet større og mere alsidigt med tiden, og i dag rummer Dinøl.dk øl – som vision lød på – øl for alle, der ønsker craft. Servicen har altid været god, og det er svært at finde en bedre guide til at starte rejsen i craft øllets verden – bl.a. via månedskasserne, hvor der er blevet lavet samarbejder med forskellige danske ølbloggere igennem tiden.


Drikbeer er ”nørdernes” webshop. Holdet bag Drikbeer er det samme, som i mange år stod bag øllene på Himmeriget – nemlig Drikkeriget. Fokus har aldrig været på at have et stort udvalg, men istedet have det mest eksklusive udvalg. De har alle dage været rigtig gode til at have øl på “hylden”, som man ikke finder ret mange steder… ikke bare i Danmark, men i hele Europa!

Deres udvalg af øl er primært fokuseret på det bedste fra USA, hvor de har været rigtig dygtige til at få hevet øl hjem af højeste kvalitet. De er ligeså stærke i det mest eksklusive fra Belgien, hvilket f.eks. understreges af, at de er arrangør af Cantillion Zwanze Day/Blåbærdag.

Drinkabeer.dk er en relativt ny webshop. Bag webshoppen står ølbloggeren Niels Kristian Skjærbæk, og udvalget bærer kraftigt præg af Niels Kristians egen smag i øl – primært med blik for udenlandet –  så det er måske ikke den webshop med det allerstørste udvalg, men til gengæld er det skarpt kurrateret, og man er sikker på, at der ligger gode overvejelser bag udvalget. Sortimentet vokser månedligt og med tiden er dansk øl også begyndt at finde vej ind på shoppen.

Senest har Drinkabeer adskilt sig fra mange andre webshops med en lytbar julekalender, hvor øllet hver dag præsenteres i podcasten Ord om Øl (bestående af makkerparret Niels Kristian og Anders Ousen).

Kihoskh Webshop har det absolut største udvalg af craft beers og længe været den ukronede konge herhjemme, når det kommer til at have det bredeste udvalg af udenlandsk – og især amerikansk – øl. Arbejdet i hulen på Vesterbro kommer måske allerbedst til udtryk på webshoppen, som rummer endnu mere øl og endnu flere unikke brands.

Kihoskh flotte arbejde igennem mange år understreges blot af deres forskellige samarbejdsøl, hvor bryggerier dedikerer hele ølserier til dem. Tidligere har de haft en samarbejde med Mikkeller, men i år blev det så Põhjala og Morgondagens tur.

Køl.dk er den uofficielle belgiske ambassade i Danmark – i hvert for de belgofile! Bag webshoppen står Det Belgiske Hus, som I mange, mange år har været de absolutte eksperter på øl fra Belgien. Deres sortiment er derfor ikke overraskende primært præget af belgisk øl.

Der begynder dog også at snige sig flere og flere danske øl ind på shoppen. Særligt Amager Bryghus (som de står for “eksporten” af til Jylland) har de længe haft Danmarks største sortiment af på shoppen, men flere danske bryggerier dukker op nu, såsom Flying Couch, Bad Seed, Fanø Bryghus, Gamma og Mikkeller Baghaven.

Mikkeller Webshop er kendt for at tage sig godt af deres kunder, og være med til at udbrede det gode øl til folket. Du kan altid finde de nyeste udgivelser fra Baghaven, Mikkeller SD og Mikkeller samt en bred vifte af bryg fra venskabs-bryghuse.

Derudover har de en af landets – vist ikke Europa – største ”Beer-club”, hvor medlemmer månedligt får en kasse med øl og som assisteres af virtuelle smagninger, der alle byder på god underholdning og formidling af øllet.

Ølkassen.dk, som vandt titlen som Årets Webshop 2020, bliver drevet at en grupper venner, der alle har samme passion: Craft øllet! Gruppens mange aktører gør deres for at bringe det bedste fra ind- og udland ind på de digitale hylder.

Udvalget er vokset gevaldigt de seneste år og med det umiddelbare klimaks i 2021. De har øl fra bl.a. Belgien, England, Skotland, Sverige, Norge, Irland, Estland, Ungarn, USA, Portugal og Danmark. Det er en af de absolut mest alsidige webshop i landet, og de har en bred vifte af forskellige øl i lige så mange forskellige genre, således at der er noget for alle.

Sådan stemmer du

Nomineringerne til Årets Webshop 2021 sker på baggrund af indstillinger af en ekstern jury bestående af sidste års vindere/nominerede og Beerbloggers.dk. Ingen har kunne indstille sit selv, ligesom medlemmer af BBdk ikke har kunne indstille hinanden på tværs.

Selve afstemningen starter 20/12, og “stemmesedlen” være tilgængelig online og fremsendes via invitation til de enkelte bloggere og branchemedlemmer. Der er én stemmeseddel tilgængelig pr. invitation. Afstemningen løber frem til og med d. 7/1-2022.

Det hele kulminerer i et stort og hyggeligt liveshow/uddeling fredag d. 21/1 på taproomet hos Alefarm Brewing i Greve – vi glæder os til at se jer enten dér eller online.

Posted in Danish Beer Blogger Awards, Danish Beer Blogger Awards 2021.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *