Endnu en dag og endnu et interview i BeerBloggersDK-serien #OrdetErJeres. I dag er det den aarhusianske ølbutik TidensFarvers Ølafdeling der står for tur i rækken af interviews med bryggerier, barer og ølbutikker. Fokus for serien er dansk øl og håbet om at fortælle en positiv historie midt i en ellers trang og udfordrende tid, hvor kampen for overlevelse er åbenbar. Interviewene er en del af #CraftBeerAid2020 som vi hos Beerbloggersdk taget initiativ til.
- Hvordan har den praktiske hverdag i butikken ændret sig den seneste måned?
- “Det praktiske for os er helt klart at cafeen ved siden af er lukket, og chefen har sendt en af sine medarbejdere hjem grundet helbredsrisiko og samtidig givet resten af de ansatte fri når det brænder på derhjemme. Han arbejder aktuelt for 2,5 hvor han plejer at arbejde for 1,5. Derudover har vi også skulle tage vores forbehold med antal af kunder i butikken. Dog har vi kunnet afhjælpe det en del ved den kontaktløse bod vi har foran butikken.”
- Hvilke nye tiltag og tanker har den nuværende situation medfødt hos jer
- “Vi har helt sikkert fået en forståelse for den kærlighed og det sammenhold vi har på den århusianske ølscene. Det er dejligt at mærke folks forståelse for den svære situation vi alle står i. Vi startede en indsamling til at støtte de små uafhængige Århusianske barer. Det var dejligt at læse beskederne fra folk der donerede en skærv og det samme har vi mærket i butikken. Folk har også spurgt hæftigt ind til om vi har viden om deres yndlingsbarer. Vi har også forsøgt at få mere dansk øl på hylderne i denne tid. Men det er en balancegang, for vi vil også gerne fortsætte med at støtte vores gode kontakter iblandt importørerne. Det er lidt det samme omkring hvilke barer vi skulle samle ind til. Hvis vi støttede fuldt ud alle dem vi gerne ville, så blev støtten forsvindende lille og uden nogen effekt. Det er en svær tid for os alle. Vi kan også mærke salget er faldet lidt. Og det er for så vidt glædeligt for folk skal holde afstand. Langt hovedparten af vores salg er rykket ud i den kontaktløse bod og det er glædeligt.”
- Hvad ser I om noget den nuværende situation bibringe af positivt til branchen eller jer selv på sigt?
- “Håbet er at folk får en forståelse for at støtte de lokale. Hvis man vil have en by med liv og community så er der altså kun en ting der virker. Vi griner lidt når folk sender #thoughtsandprayers til et katastrofeområde. Det er nok ikke det der redder folk efter en oversvømmelse. Det samme gør sig gældende for livet i byen. “Put your money where your mouth is” er i den grad aktuelt i denne situation, men det er den også når det er hverdag. Ellers er der ikke meget positivt at sige omkring denne situation. Alle kæmper for deres eksistens, og inden man jubler over alle de billige øl bryggerierne tilbyder skal man nok overveje hvad de rabatter man henter betyder for fortjenesten hos dem.”
- Hvad ser I allermest frem til på den anden side af corona-krisen?
- “At kunne komme tilbage til normalen, hvor vi kan mødes uden frygt. Forhåbentligt uden nogle har knækket nakken på det.”
- Har I noget spændende på bedding, som vi må tease for
- “Vi arbejder lidt på at lave noget for vores gode stamkunder. Det er ikke endeligt udformet, men vi vil gerne finde et setup, hvor de kunder vi har der kommer uge efter uge, får nogle fordele. Tankerne kredser om en gang imellem, at frigive en af de helt unikke øl kun til salg blandt disse, hvor den kan købes til meget lav pris. At vi skal støttes betyder også at vi skal “støtte” vores kunder. Den er dog stadig kun i ide-stadiet.”
Martin fik yderligere to spørgsmål, som mere handler om hans egen vej igennem Coronakrisen.
- Bedste øl du har drukket under nedlukningen af samfundet?
- “Det er uden tvivl Siren/ J.wakefield: Dark and perilous nights. Fremragende bourbonfadlagret sort sag. Masser af fadkarakter, men uden den er boozy. Blød og rund.”
- Sjoveste tiltag du er stødt på under nedlukningen?
- “Både Mikkeller i KBH og lokalt restauraten Il Locale har allieret sig med en noget alternativ udbringing. MRC hjælper mikkeller, mens vores venner i Århus har sat et lokalt cykelhold på sagen.”
Martins svar giver et vist håb for at der er mange af aktørerne i den danske ølverden, der er indstillede på at hjælpe hinanden igennem krisen. For at støtte butikker som TidensFarvers Ølafdeling, er det vigtigt at benytte sig af de tiltag de stiller op med under en unormal situation. Køb deres øl – danske som udenlandske – det kommer os alle sammen til gode på den anden side af krisen, hvor vi så stadig vil kunne købe interessant øl i velafsorterede ølbutikker. Og husk så i øvrigt: #SammenHverForSig #DrikUdeHjemme og #DrikDansk
Mange tak til Tidens Farvers Ølafdeling og Martin Kreutzfeldt for svar til vores interviewserie #OrdetErJeres – en del af #CraftBeerAid2020.
Læs med i morgen, når endnu en aktør på den danske ølscene får ordet!
(Billedemateriale venligst udlånt af Tidens Farver Ølafdeling og dagens tekst er skrevet af A Word On Beers)
Find Tidens Farver på på Instagram og Facebook
https://www.instagram.com/tidensfarver_oelafdeling/
https://www.facebook.com/tidensfarverbeer/photos/a.692300177611750/702172063291228/?