På besøg i Wordenskjolds Ølklub
GÆSTEINDLÆG: Dette er et gæsteindlæg af ølbloggeren Bare God Smag (Kasper Mundt-Nielsen) omhandlende en virtuel ølsmagning med Wordenskjolds Ølklub. Bare God Smag er en blog, som blandt andet har fokus på øl fra danske og udenlandske mikro- og craftbryggerier.
[Inviteret:] Når man ikke kan mødes fysisk ansigt til ansigt, har vi istedet samlet os hver for sig foran skærmen. Her har forhandlere og bryggerier nemlig skabt nye virtuelle koncepter – og selvom det ikke for alvor kan erstatte det fysiske møde, så kom Wordenskjolds Ølklub dog meget tæt på.
Normalt afholdes Claus Wordenskjold – Wordenskjolds Ølklub – sine ølsmagninger i kælderen, i hjemmet i Ringsted. Men det kan han af gode grunde ikke i øjeblikket, så hans ølklub har nu også fundet sig til rette på internettet. Smagningerne i Wordenskjolds Ølklub adskiller sig fra mange af de andre tilbud, der har været stort slået op, ved blandt andet at være mere personlige og ved at have fokus på det gode øl.
Det er de to fokusområder, jeg har savnet ved de helt stort opslåede smagninger. Men mere om det senere.
Wordenskjolds Ølklub inviterede – i samarbejde med importøren af polsk craft beer Ninkasira – undertegnede til en smagning, af noget af de fineste craft beer, Polen har at byde på.
”6 polske craftøl med en Untappd-gennemsnitsrating på 3,95”, lød salgstalen.
Hvordan kan man sige nej til det?
Jer, der har fulgt med på min blog Baregodsmag.dk, har kunne læse om to nylige polske smagninger, jeg har deltaget i: Browar Pinta og Browar Golem, og nu skal I nødig gå hen og tro, at jeg er ved at blive et ensporet talerør for polsk øl. Men et talerør for god øl, det vil jeg gerne være, så jeg takkede naturligvis ja til at deltage i smagningen – mod at jeg leverede min ærlige mening om de seks øl, vi skulle smage os igennem.
I får så også et par ord (eller 2.000) om selve oplevelsen, som adskiller sig fra de helt store og hyper-kommercielle ølsmagninger, der er blevet lanceret i bagvandet fra coronakrisens alt overskyggende ødelæggende effekt på god stemning.
Dagene op til
Et par dage før smagningen ringede John Schmidt fra Ninkasira på min dør. I favnen havde han seks polske øl, tre smageglas og en pose chips. Alt hvad der hører sig en god smagning til.
Noget af det, jeg er glad for ved smagninger, er, at man bare dukker op, og så bliver man holdt i hånden hele vejen igennem. Der er glas, snacks, kølig øl og som oftest godt selskab. Det er nu meget rart, at blive forkælet lidt en gang imellem.
Det starter altså godt. Så skal jeg bare selv holde øllet koldt og vente på, at smagningen starter.
Dagen før smagningen fik jeg en mail fra Wordenskjolds Ølklub med en liste over rækkefølgen til smagningen, samt QR-koder, der dirigerede en videre til hver enkelt øls Untappd-side, så jeg løbene kunne vurdere øllet og holde styr på herlighederne.
Det kan godt være, at det kun er mig, der er lidt ængstelig, når man skal prøve noget nyt? Hvordan kommer det til at gå, hvordan forløber begivenhederne, er der god stemning osv. Derfor sætter jeg stor pris på en yderst professionel kommunikation – jeg var på intet tidspunkt i tvivl om, hvad der skulle foregå. Jeg skulle bare åbne computere, klikke på et link og så nyde en masse, forhåbentlig, god øl.
Tid til øl
Browar Nepomucen – Ma-noi
Pastry Sour 7 % ABV
Hazy og ravgul. Intet skum. Næsen var tropisk, med kandiseret mango og passionsfrugt. Kroppen er rund og creamet med en lækker mundfølelse til følge. Smagen er meget slikken og der er rigeligt med frugtsødme til at bringe den mælkesyre-sure øl i balance. Meget blid bitterhed og en kort finish. Som en sød og lækker frugtsalat. En god overraskelse.
★★★★★☆
Piwne Podziemie – Juicilicious
New England IPA 6 % ABV
Hazy og strågul. En mild multifrugtjuice, der fremstår frisk og med en medium bitterhed. Aromaen er hvide stenfrugter, papaya og citrus. Kroppen er medium fyldig og øllet fremstår juicy og en mild bitterhed, der slutter med lidt mere pondus i finishen.
★★★★☆☆
To fyre, seks øl
Før vi fik de ovenstående øl i glasset, blev vi kort præsenteret for Claus Wordenskjold og hans ølklub, og selvfølgelig John Schmidt og hans virksomhed Ninkasira, der har importeret øllet. Men de to charmerende fyre tænkte heldigvis på de mange seeres ve og vel; der blev ikke trådt vande – vi fik hurtigt knappet den første øl op.
Claus Wordenskjold er en garvet rotte i ølsmagningsfaget. Han har igennem en række år afholdt smagninger i både hjem og ude – blandt andet hos Danske Ølentusiaster, private virksomheder o.lign. Temaerne spænder vidt og bredt, der er blandt andet en 3 Fonteinen Showcase i juni, hvor gæsterne skal igennem 10 forskellige øl, fra de legendariske belgiske mestre i surt øl.
Den erfaring skinner igennem og der er en behagelig ro og rytme over eftermiddagens arrangement.
Øllene til arrangementet har John Schmidt hentet hjem fra Polen via sin virksomhed Ninkasira, der har specialiseret sig i polsk mikrobryg. John har en stor viden om Polen og det polske øl, og formidler sin viden med et køligt overblik. Det høres også tydeligt, at John har en baggrund i køkkenet, for der deles gladelig ud af gode tips til hvilke retter, der går godt til den enkelte øl. Som en teaser under smagningen, fortæller han, at han arbejder på at udvide jagtmarkederne til også Ukraine, Hviderusland og Rusland. De baltiske lande skulle også være på trapperne.
Videre til næste flight.
Browar Trzech Kumpli – Pan IPAni
White IPA 7 % ABV
White IPA er den uægte datter af den belgiske wit og den amerikanske humlede IPA. Det er en relativt ny ølstil og Pan IPAni er blandt verdens bedste i stilen, i hvert fald hvis man spørger brugerne på Ratebeer, der kårede den som den bedste White IPA i 2019. Øllen er hazy og gylden, med en grøn tropisk næse af melon og lime, men også hvede og brød. Øllet er godt krydret, medium plus bitterhed og nærmest fløjlsblød. Den er ærlig og ligefrem – ikke megen kompleksitet eller noget at tænke over – og jeg bliver helt glad ind i sjælen, når jeg drikker den. Det er en IPA, der holder 7 % men som jeg stadig forudser blandt mine sommerforelskelser i år.
★★★★★☆
Maltgarden – Delayed Spaceship
Imperial IPA 7,7 % ABV
Flot højt skum, gylden og hazy, og en meget ekspressiv aroma af kokos, citrus og mango. De benytter sig af de hypede humler Sabro og Galaxy, og kokosmælken skinner igennem i den mediumfyldige krop. Jeg fanger lidt salt og lidt krydderier i den relativt friskt karbonerede tunge IPA. Den er sødlig og har en god mundfylde, og nogle gode spark af humle. Jeg savner bitterhed, men jeg fornemmer, at det polske publikum hellere vil have juice frem for kompleksitet og bitterhed. Polsk crowd pleaser.
★★★☆☆☆
Det polske ølmarked
En af fordelen ved de mindre, men mere dedikerede ølsmagninger, i forhold til nogle af de store kommercielle, vi har set dukke op, er, at der er tid til at dykke ned, ikke bare i øllet, men også baggrunden. Polen er et relativt ungt øl-land. Ind til 90’erne var vodka eller andre brændevin foretrukket.
Polen har som det meste af det østlige Europa været vant til stærk spiritus i store mængder. De blev altså først rigtigt en ølnation i 90’erne. Det er ganske givet, at indbyggerne stadig har forkærlighed til den stærke spiritus i blodet. Det betyder, at de polske forbrugere vil have stærk øl. Det er sjældent at støde på øl i Polen, der er under 5,5 % ABV.
Polen gennemgik først sin reelle ølrevolution omkring 2010, med blandt andet Browar Pinta i spidsen. Siden 2010 har Polen etableret sig, som en rigtig juice-nation, hvor blandt andet ovenstående nyåbnede Maltgarden har etableret sig som et stærkt bryggeri med styr på de humlefriske og juicy øl. Maltgarden smed intet mindre end 35 nye øl på gaden i deres første leveår. Helt nye er Maltgarden dog ikke i branchen. Bryggerne i Maltgarden har nemlig en fortid i Browar Rockmill.
I 2019 var der omkring 260 fysiske bryggerier og 110 kontraktbryggerier og der blev lanceret 2457 nye polske øl. Til sammenligning var der ved årsskiftet 216 danske bryggerier, der til sammen lancerede 2115 nye øl. Der bor ca. 38 millioner mennesker i Polen.
Af de 2457 nye øl var 31 % IPA og 10 % Pale Ale. Det er altså ikke bare antagelser, når jeg siger, at de polske øldrikkere vil have humlefrisk øl. Men selvom Polen er en af Europas største humleproducenter, er megen af den humle der bliver brugt på craftscenen importeret. For det stadig mere købestærke publikum vil have det sidste nye (som vi alle velsagtens), hvor især Sabrohumlen og dens kokosmælkenoter er populær i øjeblikket.
De sidste to øl
Browar Raduga – Black Lagoon
Baltisk Porter 10 % ABV
En klassisk Baltisk Porter. Rammer man inden for rammerne af, hvad en Baltisk Porter skal være, er jeg ofte en glad mand og det er jeg også i dag. Chokolade, ristet malt, nødder, karamel pakket ind i en varm, frisk og tung, boozy porter. Øllet har en slikken eftersmag og trods sin tyngde opfattes Black Lagoon både blød og delikat.
★★★★★☆
Browar Birbant – OZ Whisky
Barrel Aged Imperial Stout 10,5 % ABV
Lagret på whiskeyfad.
Øllen fremstår lukket ved første pour, men efter at have fået lidt luft bliver den vækket til live. Næsen fremstår yderst elegant med krydrede, men søde whisky noter og karamel. I munden er den medium-plus-fyldige krop blød og smidig. Noterne er komplekse, med en fremtrædende whisky, brændt karamel, vanilje, mørk frugtbitter chokolade og malt. Blød bitterhed, der er med hele vejen igennem øllen. En lang og nuanceret sødmefuld finish. Fremragende øl, til de kølige aftener ved pejsen. Sublim.
★★★★★☆
Personlig oplevelse
Smagningen var projekteret til at vare cirka 1½ time, men tidligt i forløbet meldte en af seerne, at måske gik lige hurtigt nok med øllet, så tempoet blev sat ned og i sidste ende, varede arrangementet næsten to timer. Og det satte jeg pris på, for det er blandt andet det, der adskiller de mindre private smagninger, med mastodonternes.
Der bliver husket, at vi er sammen hver for sig. Der skal ikke bare sælges øl.
Målet er ikke at komme bredt ud, nå hele Hr og Fru Danmark eller bare sælge en ordentlig røvfuld øl. Der er tydeligvis fokus på at levere en bundsolid social øloplevelse. Både John og Claus var tydeligvis godt inde i deres stof, og de forklarede det på et jordnært, pædagogisk og ærligt niveau, så alle kunne være med. Det blev aldrig kedeligt eller for jævnt.
Når man inddrager publikum i ølsmagningen er det også lettere at aflæse humør og forventninger, og det gør oplevelsen til noget særligt. Når der så i øvrigt blandt publikum sidder lokale eksperter i polsk øl, kan man med lidt ping pong gør oplevelsen for alle, endnu større.
Du kan finde mere om Claus og Wordenskjolds Ølklub på www.wordenskjold.eu – Her kan du også finde et udpluk af de kommende smagninger. Dem, der kommer til at foregå fysisk, er der en naturlig begrænsning på, så synes du en 3 Fonteinen smagning eller måske en Frisk IPA smagning med et hidtil ukendt sortiment (kravet er, at IPA’en skal være så frisk som muligt, så der vil blive lavet lokale aftaler med bryggerier), er det med at være hurtigt ude. De bliver hurtigt udsolgt.
Øllene omtalt i denne tekst kan du købe hos Ninkasira eller deres webshop https://tidensoel.dk/
Tekst og fotos: Baregodsmag.dk
Har du også noget omkring øl på hjertet, som du gerne vil have spalteplads til, så er du meget velkommen til at kontakte Beerbloggers.dk her
Pingback: På besøg hos Wordenskjold – Gæsterblogger på Beerbloggers.dk – Bare God Smag
Pingback: Syv trappistklostre på en aften - Bare God Smag