Virtuel ølsmagning med BeerButler og Carsten Berthelsen

BeerButler virtuel ølsmagning

Virtuel ølsmagning med BeerButler og Carsten Berthelsen

GÆSTEINDLÆG: Dette er et gæsteindlæg af ølbloggeren Ugens Øl omhandlende den virtuelle ølsmagning fra BeerButler med 12 danske bryggerier og Carsten Berthelsen som vært. Ugens Øl er en ølblog, som har fokus på dansk øl fra mikro- og craftbryggerier.

Af en venlig fragtmand – som viste sig at være ejeren selv – modtog jeg forventningsfuldt min smagekasse fra Beerbutler.dk. Smagskassen indeholdte 12 forskellige øl – alle fra danske bryggerier og i flere forskellige stilarter.

Selve kassen havde en god kvalitet og “menuen” var flot printet ud og lå i kassen. Som en dejlig overraskelse lå der også en ekstra øl i kassen fra The Man Behind. En IPA med navnet Berlin. En ekstra øl kan man jo kun blive glad for.

Jeg smed selvfølgelig straks øllene på køl og sad så ellers klar med store forventninger til, når videoerne blev lagt på nettet. Problemet var blot, at jeg faktisk ikke vidste, hvornår de blev lagt op…

Umiddelbart kunne jeg ikke finde information om, hvornår videoerne ville være online hverken på hjemmesiden, på ordrebekræftelsen eller på menukortet. Jeg har dog sidenhen fundet ud af, at datoen faktisk står på hjemmesiden, men “skjult” godt i den øvrige tekst. Se selv her i linket, om du kan finde det, hvis du bare hurtigt lade øjnene køre ned over siden.

Men om det er mine øjne, der fejler eller ej, så kunne det godt have været en smule mere tydeliggjort. 

Virtuel ølsmagning med BeerButler og Carsten Berthelsen

Hvordan foregår ølsmagningen?

Selve ølsmagningen foregår ved, at øllene blive præsenteret i små, individuelle videoklip. Man kan så selv vælge, hvornår man vil nyde en af øllene og se det respektive klip. Egentlig meget smart, så man ikke “tvinges” igennem 12 øl på én eftermiddag, som tilfældet er i Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning fra Craft Makers Collective, hvilket godt kan være en lidt voldsom omgang. Ikke desto mindre drak jeg mig da igennem alle 12 øl på en eftermiddag. Men selve øllet kommer vi til længere nede.

BeerButler har gjort det godt og fået brygmestre/ejere til at stille op sammen med Carsten Berthelsen. Opbygningen af videoerne var den samme hver gang: Øllet blev først præsenteret af en person fra bryggeriet og derefter rundet af med en vurdering fra Carsten Berthelsen. Videoerne var alle relativt korte – mellem 3 og 8 minutter. Så kan seerne få info om øllet, og derefter selv sidde og snakke frem og tilbage om øllet. 

Selvom opbygningen var ens, så var videoerne faktisk meget forskellige i indhold. Nogle introduktioner af øllet foregår i den fri natur, andre foregår udenfor bryggeriet og nogle er optaget inde på selve bryggeriet – og derefter stilles der om til Carsten Berthelsen, som sidder hjemme i privaten og smager på øllet.

Ideen er som udgangspunkt rigtig god, og jeg synes, at det fungerer fint at splitte videoklippene op mellem brygger og Carsten. Jeg kunne dog godt ønske mig, at videodelen med Carsten (som for mig var det store key selling point, da jeg købte kassen) havde været lidt mere dybdegående.

Præcist kunne jeg godt tænke mig, at Carsten fortalte mere indgående om selve øltypen i hvert afsnit – hvad er en pilsner, hvad er en hvedeøl, hvad er en red ale etc.. Særligt med tanke på, at målgruppen ikke nødvendigvis er kæmpe ølnørderne, men nok nærmere “almindelige” ølnydere, som gerne vil lære mere om øl, mens de drikker det.

Videoerne er af en ok kvalitet – nogle horisontalt optaget, andre vertikalt optaget på smartphone, nogle bedre end andre. Særligt klippene med The Man Behind, Midtfyn Bryghus og Ø-Bryg var rigtigt godt optaget!

Lyden var desværre af noget mere svingende kvalitet på enkelte af klippene. Især klippene som blev optaget inde på selve bryggerierne led under halvdårlig lyd. Der var en del baggrundsstøj fra bryggerimaskinerne og rumklang fra de store haller, hvilket gjorde det lidt svært at høre, hvad der blev sagt. Det var desværre tilfældet hos Krenkerup og Ugly Duck.

Og faktisk brandærgerligt, fordi det var samtidigt nogle af de mest spændende videoklip, hvor man fik en lille rundtur inde på bryggerierne.

Men med tanke på, at BeerButler ikke har haft uopbrugelige ressourcer og derved et topprofessionelt AV-team – som jo ingenlunde er billigt – til at optage alle videoerne og køre fra Bornholm til Ærø, så var kvaliteten da bestemt til at overleve. Værre var det heller ikke.

Øllet

Nu skal jeg ikke trække den mere. Lad os komme til sagen!

Øllet, vi skulle smage, var:

  • Rise Bryggeri: Økologisk Pilsner (3,9%) – vienna lager
  • Svaneke Bryghus: Laid Back (4,6%) – session IPA
  • Svendborgsund Bryghus: Sol over sundet (4,9%) – amerikansk hvedeøl
  • Frejdahl: Fjalar (4,8%) – kombination mellem tyske hvedeøl og belgisk witbier
  • Ugly Duck: Miami Vice (4,7%) – American pale ale
  • Krenkerup Bryggeri: Classic (4,8%) – münchener dunkel
  • Ø-bryg: Sejlskibsøl (4,8%) – red ale
  • The Man Behind: Madrid (5,4%) – amerikansk brown ale
  • Indslev Bryghus: Sort Hvede (6,5%) – hvede stout
  • Bryghuset Møn: Sommerspirets Lakrids Stout (5,1%) – stout
  • Midtfyns Bryghus: Chili Tripel (9,2%) – belgisk tripel
  • Kissmeyer: Stockholm Syndrom (9,5%) – DIPA

Variationen i udvalget i kassen er efter min mening rigtig fornuftigt. Fra de lyse øl, over en røget red ale, forbi en chili tripel og til noget helt sort. Noget som både er behageligt og noget som udfordrer smagsløgene, såsom chili og lakrids øl.

En flot rundrejse i øllets verden. Hvilket netop er min anke ift., at Carsten Berthelsen godt kunne have ført seerne helt med rundt som den primære rejseguide.

Top 3:

Man Behind: Madrid. En lækker brown ale med en kompleks maltprofil, karamel, chokolade og samtidig et skud friske amerikanske humler, der komplementerer de lidt tungere noter godt.

Ugly Duck: Miami Vice. En gylden meget moderne APA med kæmpe humle aromaer, samt søde og bitre maltnoter i bassen. Virkelig vellavet, balanceret, let drikkelig og forfriskende.

Indslev Bryghus: Sort Hvede. Sort med det flotteste nougatfarvede skum. Fine kaffenoter, lidt lakrids, karamel og maltbolcher. Helt dejlig og fløjlsblød. En sort lækkerbisken.

Madrid er en Brown Ale fra The Man Behind og brygget af Anders Coisbo

Dagens undermålere:

Svendborgsund Bryggeri: Sol Over Sundet. Den havde en rigtig fin næse, men var alt for tyndbenet i smagen.

Midtfyns Bryghus: Chili Tripel. Ideen er god og præsentationen af øllen var super underholdende. Eddie er en fantastisk entertainer. Men smagsoplevelsen faldt bare ikke i min smag med noter af drivhus, rød peber og alt for meget chili.

Dommen

Produktionen kunne være bedre, men det er et rigtig fint forsøg. Og alt taget i betragtning, så var der rigtig mange ting, som fungerer godt – og kun nogle enkelte ting, der haltede.

Jeg blev dog en lille smule skuffet, da jeg opdagede, at videoerne ligger frit tilgængeligt for alle. Dette er et premium produkt og en smagning, som jeg betaler for. Videoerne burde derfor efter min mening være forbeholdt de brugere, der havde betalt.

Men alt i alt en smagning med fin underholdning, samt god variation og behagelige øl, der for mig svingede fra det middelmådige til det udmærkede. Ingen dårlige øl, men den hardcore, sour-hungrende ølnørd vil nok savne noget, der udfordrer lidt mere. 

Til prisen (betalt af egen lomme) på 495,- inkl. levering er jeg egentlig fint tilfreds. Jeg kan sagtens anbefale smagskassen til personer, der er stadig er i starten af en – forhåbentlig – lang ølrejse.

Jeg sluttede da også dagen med et gennemsnit på 3,6 over de 12 øl. Dermed sniger vi os op i kategorien ”god”. Variationen ligger mellem 3,2 og 4,0.

Du kan læse med på Ugens Øl på Instagram over de kommende uger, hvor jeg vil dissekere øllene en efter en.

A Word On Beers har også lavet et blogindlæg om ølsmagningen med BeerButler – læs det her.

Har du også noget omkring øl på hjertet, som du gerne vil have spalteplads til, så er du meget velkommen til at kontakte Beerbloggers.dk her

Posted in Gæsteindlæg, Ølsmagning and tagged , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *