#OrdetErJeres – Thyras Bryg

Denne serie interviews er gået hen og blevet ekstra relevant i forlængelse af den fortsatte samfundsnedlukning og den situation bryggerierne befinder sig i sammen med restaurations- og eventbranchen. Vi fortsætter derfor vores fokus på hvordan både større og mindre bryggerier, barer og distributører klarer sig igennem krisen. I dag er turen kommet til det lille nanobryggeri, Thyras Bryg, fra Roskilde. Det er for denne skribent et helt særligt interview. Dels er brygger og ejer, Michael, en personlig ven og jeg har flere gange stået bag baren med ham på festivaler rundt om i landet og dels er skulle 2020 have været året hvor han og jeg skulle have lavet et collab i forbindelse med Danske Ølentusiasters Ølfestival i Lokomotivværkstedet – som en del af et samarbejde mellem Thyras Bryg og STU Vestegnen, en uddannelse for unge med særlige behov i Brøndby, hvor jeg til dagligt huserer. Når nu det ikke kunne blive til noget, så er det med spænding og stor interesse at jeg har givet ordet videre til Michael Lind Olsen. Thyras Byrg, ordet er jeres:

Header

  • Hvordan har den praktiske hverdag på bryggeriet ændret sig den seneste måned?
    • “Langt hovedparten af det, Thyras Bryg producerer på eget anlæg sælges fra fad – og der er ikke rigtig gang i fadølssalget pt., så siden nedlukningen har vi ikke brygget et eneste nyt batch, desværre. Vi planlægger dog at gå i gang med at brygge igen inden for den kommende uges tid og omlægge produktionen til flasker, der er dog lidt praktiske ting, der skal på plads, inden vi er fuldt oppe og køre.

Vi har to kontraktbryg på vej. Langt det meste var på forhånd afsat til smagninger, ølfestivaler og bestillinger til arrangementer, som nu er enten aflyst eller udskudt. Heldigvis nåede vi at konvertere end del af det til flasker i stedet for fustager, der pt. er lidt lettere at sælge end fustager.

Samtidig har krisen også betydet, at tre samarbejdsbryg vi havde glædet os til, er blevet udskudt.”

Tre lækre saisons og Michaels “husøl” Über Doppelbock.

  • Hvilke nye tiltag og tanker har den nuværende situation medfødt hos jer?

“Som en direkte konsekvens af krisen lancerer Thyras Bryg en webshop. Vi forventer og håber, at den er oppe allerede langfredag. Den kan findes på adressen: https://thyrasbryg.bryg.io/ ”  

  • Hvad ser I om noget den nuværende situation bibringe af positivt til branchen eller jer selv på sigt?

“Der gik ikke mange timer fra nedlukningen af Danmark, før den første FB-gruppe opstod, hvor ølbranchen kunne erfaringsudveksle. Sammenhold og samarbejde har hele tiden været noget af det fede ved branchen, men måske kan krisen være med til at styrke det endnu mere.

Samtidig har en stribe aktører slået ring om nano- og mikrobryggierne med eks. #craftbeeraid2020 og #drikdansk på de sociale medier, herunder også dette tiltag med bryggeripræsentationer fra Beerbloggersdk. Vi har også mærket et øget fokus på dansk craft beer fra detailhandlen. Det er utrolig dejligt, at mærke denne opbakning fra mange sider, og betyder virkelig meget i en svær tid. Senest havde vi en privatkunde der overførte lidt ekstra for de øl, han havde bestilt og skrev, at det var coronapenge. De mange små anerkendelser varmer virkelig i denne tid.”

Michael og co. på Øl i Folkeparken 2019, heriblandt jeres skribent.

  • Hvad ser I allermest frem til på den anden side af corona-krisen?

“At være udstiller på ølfestivaler, at afholde ølsmagninger og i det hele taget være tæt på forbrugeren igen. Det er her, det for alvor er sjovt, at være bryggeriejer – at være i øjenhøjde med dem, der smager og sætter pris på vores øl. Øl er en social ting. Så selvom det er virkelig fedt med fællesskål på de sociale medier og at drikke en øl med gode venner over skype – så er det altså bare bedre, når man mødes i virkeligheden.”

  • Har I noget spændende på bedding, som vi må tease for?

“Vores webshop glæder vi os rigtig meget til at lancere, ligesom vi glæder os gevaldigt til at få nye datoer i kalenderen til samarbejdsbryggene.”

  • Hvis du kun måtte drikke én øl under resten af krisen, hvilken skulle det så være?                               “Det skulle selvfølgelig være ”den næste”.”
  • Hvilken kendis ville du helst have til at reklamere for Thyras Bryg?
    “Tuborgmanden. Det vil da være stærkt, hvis han så lyset og skiftede fra makro til nano 😉

Michael fik i 2019 nyt lækkert label design

Dejligt at høre hvordan de små nanobryggerier uden egen mulighed for nethandel og levering, også kan få deres øl ud til os forbrugere i en tid som denne. Jeg ved hvor meget Michael knokler for at få udbredt sin øl på festivaler og lokalt i Roskilde. Personligt glæder jeg mig til atter at skænke Thyras Bryg til folket og ikke mindst til at brygge med ham på ny – måske til Beerblogger.dk’s og Hoppy Hour Events egen festival i Valby.

Mange tak til Thyras Bryg og Michael Lind Olsen for svar til vores interviewserie #OrdetErJeres – en del af #CraftBeerAid2020.

Læs med igen i morgen når Erlings Jazz- og Ølbar står for skud og får ordet!

(Billedemateriale venligst udlånt af Thyras Bryg)

Dagens interview var indhentet af Copenhagen Beer Traveler (Niklas Dietz)

Posted in BeerBloggersDK, OrdetErJeres and tagged , , , , , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *