Flere bryggerier på festivalerne nu, tak!

Flere bryggerier på festivalerne nu, tak!

Yiiiiihaaa“… Så så man lige mig komme ridende ind på min kæphest. Altså ikke den der træpindshest, men begrebet, hvor en kæphest er noget, som man er særligt optaget af. Sådan en kæphest, som man gerne vil stå på mål for:

Drop eksklusivaftalerne og lad os få flere bryggerier og større udvalg af øl på musikfestivalerne.

Måske ikke så kontroversielt et budskab med forbruger øjne… men arbejder man – som jeg gør – selv for en af de to store bryggerier i Danmark, som oftest står bag selvsamme eksklusivaftalerne, så risikerer man at sætte røven i klaskehøjde internt i organisationen.

Jeg arbejder nemlig hos Royal Unibrew med fokus på Craft Makers Collective, hvor vi virkelig har slået på tromme for inkludering af de mindre bryggerier under nedlukningerne med bl.a. 7x Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning, hvor adskillige mindre bryggerier deltog.

Gør som Heartland Festival!

Jeg har igennem årene været på mange (!) musikfestivaler: 12x Roskilde Festival, 2x Smukfest, 3x Musik i Lejet, 2x Langelandsfestival og 2x Heartland Festival.

Heartland Festival skiller sig ud ved netop at have et stort udvalg af bryggerier og øl. Jeg smagte øl fra hele 7 forskellige bryggerier (samt 3 ciderier og en mjød-producent): Penyllan, Ørbæk Bryggeri, Svendborgsund Bryghus, Slowburn, Midtfyns Bryghus, ÅBEN og Royal Unibrew (med Albani, Anarkist og Kissmeyer).

På alle de andre festivaler finder man et “ret” begrænset udvalg af øl, som oftest består af den almindelig pilsner, classic og – de senere år – en ufiltreret pilsner.

Bevares… Roskilde Festival har fået Beer Barn ved Arene for 3 festivaler siden med en masse haner med specialøl – men med egne brands. På Smukfest fandt jeg en bod ved Stjernescenen, hvor man kunne købe lidt Founders og Black Monster fra Aarhus Bryghus. Musik i Lejet havde (vist nok) lidt specialøl i det store telt til venstre fra hovedscenen og Langelandsfestival har en mindre aftale med Skovlyst Bryggeri.

Så der skal lyde et kæmpe stort applaus herfra: Hvor er det bare fedt, at Royal Unibrew og Live Nation (der står bag Heartland Festival) har indgået en aftale, hvor der åbnes op for de små bryggerier også får en fod indenfor.

Men Anders, roser du ikke bare din arbejdsgiver nu? Jo… det kan man sige. Men det er nu mere, fordi jeg håber og tror, at Heartland Festival er testkaninen for, hvordan Royal Unibrew vil agere i fremtiden. 

Fordi Heartland Festival er det jo “egentlig bare” fortsættelsen og legemliggørelsen af den virtuelle inkludering som Royal Unibrew med Craft Makers Collective som spydspid har haft i et par år.

Mit håb er også, at Royal Unibrew fremover vil accellere inkluderingsstrategien og åbne endnu mere op for, at mindre – især de lokale – bryggerier også kan får muligheden for at skænke deres øl op til publikum på en festival. Fordi testkaninen lever i bedste velgående!

Kære Carlsberg: Åben nu op!

I næste uge tager jeg et smut på metal-højborgen Copenhell for første gang. Man skal ikke have hørt meget heavy metal og drukket mange bajere for at opdage, at der er en særlig forbindelse mellem heavy metal-folket og de tunge stouts. 

Men jeg frygter desværre, at jeg skal se virkelig langt efter det sorte guld på Copenhell.

Live Nation er godt nok – ligesom på Heartland Festival – arrangøren igen, men på Copenhell er det Tuborg, som er den officielle partner. Jeg mindes ikke mange sorte øl fra Tuborg, så jeg må nok sætte min lid til, at de enten tager Wiibroe Porter eller Gl. Carlsberg Porter med. Men jeg tvivler kraftigt på, at det sker.

Om et par uger går turen til græsmarkerne udenfor Roskilde by, når den lokale festival endelig får sit 50 års jubilæum! Her er det også Tuborg, der sidder på flæsket. 

I Beer Barn på Roskilde Festival, som jeg nævnte tidligere, har Carlsberg tidligere budt på lagt et par af af deres egne ekstra brands (Brooklyn, E.C. Dahl og Jacobsen) på fad, mens der har været limited tap takeovers med bl.a. Mikkeller. Jeg kom 1½ time efter, at øllet fra Mikkeller var blev sat på hanerne – og der var alt revet væk…. eller måske pillet af igen. 

Jeg håber, at jeg tager grueligt galt og bliver svært overrasket over det overdådige udvalg af specialøl på både Copenhell og Roskilde Festival. Men jeg tvivler meget!

Og hvis ikke, så har jeg en klar opfordring: Kære Carlsberg: Åben nu op – lad øllet flyde! 

Beer Talks i Anarkist Beer Lab

Alle festivaler kan jo passende tage ved lære af, hvad Heartland Festival (og Royal Unibrew) har gjort. 

På Heartland Festival finder man en stor specialølbar, Anarkist Beer Lab med godt 30 haner med specialøl fra Anarkist, Albani og Kissmeyer – meget a la Beer Barn på Roskilde Festival med Carlsberg brands. Men i modsætning til Beer Barn, kunne man også købe øl i Anarkist Beer Lab fra bryggerier, der ikke hører under Royal Unibrews vinger.

Derudover blev der afholdt Beer Talks – en kombineret ølsmagning og præsentationen af et bryggeri, som Anarkist havde inviteret med: ÅBEN, Slowburn og Penyllan.

Til hver Beer Talk fik det fremmødte publikum serveret 6 forskellige øl fra det pågældende bryggeri, og de 3 bryggerier fik hver godt en times taletid på den lille scene. Øllet og fortællinger af Philip Hulgaard fra ÅBEN, Amalie Knage fra Slowburn og Jessica Andersen fra Penyllan var decideret fremragende – både for ølnørder og ikke-nørder.  

Super fedt tiltag, jeg håber, at vi kommer til at se lignende udgaver af på andre festivaler. Carlsberg har f.eks. gjort de indledende øvelser på Roskilde Festival med korte tap takeovers samt ølsmagning med Jacobsen.

Den Fynske Ølbar

I centrum af hele festivalspladsen lå Den Fynske Ølbar. En lille træpavillon fyldt med øl fra lokale bryggerier, Ørbæk Bryggeri, Midtfyns Bryghus og Svendborgsund Bryghus samt en mjødproducent og Ærø Bryggeri.

Det var bryggerierne selv, der bemandede boden, og jeg mødte både bl.a. Andreas Falkenberg (Ørbæk Bryggeri), Bo Ehlers (Svendborgsund Bryghus) og Tobias Rieck (Midtfyns Bryghus, tidl. Ølsnedkeren). 

Rigtig positivt at se, at bryggerierne møder talstærkt op med “a-kæden”, når de bliver inviteret indenfor. Det giver simpelthen bare en fede energi og autentisk oplevelse, når de lokale brygmesteren/bryggere selv hælder øllet op.

Jeg håber i fremtiden, at vi på f.eks. Roskilde Festival kommer til at se en bod med f.eks. Herslev Bryghus, Røde Port og Musicon eller en bod på Smukfest med Aarhus Bryghus, Hazy Bear og Skanderborg Bryghus.

Så er du ølnørd og vil på musikfestival næste år, så bør du kraftigt overveje en tur til Egeskov Slot, hvor Heartland Festival ligger.

Indlægget er skrevet af Anders Seistrup fra Beercause.

Find Beercause på Instagram og Facebook:
Instagram: https://www.instagram.com/beercause/
Facebook: https://www.facebook.com/beercause

Posted in BeerBloggersDK, Danske Ølentusiaster and tagged , , .

2 Comments

  1. Gode pointer, men du mangler lidt historik på Heartland. Det første år, der var den fynske ølbar væsentlig større og havde et bredere udvalg, fra både haner og dåser. Og var en kæmpe succes, så meget at nogle bryggerier havde udsolgt på dag et og måtte hjem og hente flere øl. Året efter blev baren reduceret til næsten ingenting og de to seneste festivaller har den så været de 6-8 haner som det var i år. Og er ret sikker på at det er Albani, som indførte den begrænsning, da jeg ikke tror de var sponsor det første år (men jeg kan tage fejl).
    Men enig, BeerLab var en rigtig god ide og passede godt ind i festivalen. Scenen var bare for lille, uden plads til at alle deltagere havde siddeplads (eller også havde man solgt for mange billetter?)
    Og der er et kæmpe uudnyttet potentiale på festivallerne for at lukke craftbeer ind.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *