Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning
I fredags, den 10. april, deltog jeg i det, som 12 danske bryggerier sammen med Royal Unibrew og Craft Makers Collective på forhånd havde døbt Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning.
“Danmarks Største”…. Personligt har jeg det altid lidt svært med pompøse navne, når de gives på forkant af en begivenhed. Altså før vi overhovedet ved, om det vitterligt er ‘Danmarks Største’. Måske er det blot janteloven, som styrer mig. Måske er det den græske lærdom om Ikaros, som fløj for tæt på solen….
Omvendt så arbejder jeg til dagligt med digital markedsføring, hvorfor jeg ligeså havde taget udgangspunkt i noget voluminøst. Noget som får øjnene til at blive spærret op. Noget som fanger opmærksomheden. Noget som giver lovning på det ekstraordinære. Og det gør navnet da!
Men var det så overhovedet ekstraordinært? Ja … og nej. Men det kommer jeg til.
Selve produktionen
Arrangementet startede ud med tekniske vanskeligheder og blev godt 15 minutter forsinket. Selvfølgelig fristes man til at sige. Og jeg nåede da også lige at tænke, at holdet bag arrangementet rent faktisk var fløjet for tæt på solen.
Jeg havde på forhånd snakket med nogle fra holdet bag arrangementet, som havde nævnt, at der var solgt 2.000 smagskasser med hver 12 øl. Ja, faktisk gik der kun 6 dage fra ideen opstod til, at Craft Makers Collective måtte melde alt udsolgt.
Og medmindre man satsede på at møde ‘Uuuuulrik’ fredag eftermiddag, så var man næppe alene om de 12 øl. Altså sad der potentielt set +4.000 personer klar kl. 13.00 med kolde øl og snacks på bord.
Koldsveden må derfor da også have løbet ned af ryggen på AV-folkene og værterne, men de fik heldigvis hul igennem og arrangementet kunne begynde.
Det hele startede ud med en klassisk ‘propaganda’-reklamevideo – om hvem Craft Makers Collective er. Meget flot produceret og faktisk en fantastisk måde at få sit budskab ud til så mange mennesker, som alle sidder helt klar og sluger al informationen råt. Jeg gjorde i hvert fald. Med de “professionelle” briller fra erhvervslivet, må jeg bare erkende, at jeg blev jaloux!
Værten var Anders Mundelin, som på sin egen hjemmeside beskriver sig selv som: “erhvervslivets professionelle konferencier, og udråbt som Danmarks bedst toastmaster“. Ikke meget jantelov dér, og måske var det endda selveste Ikaros, som nu tonede frem i min stue.
Dagens medvært var Anders Kissmeyer. De to værter erklærede da også straks, at det kunne være forvirrende med Anders og Anders, hvorfor de bare ville bruge deres efternavne. Så det gør jeg også.
Hvis du læser dette blogindlæg, så ved du godt, hvem Kissmeyer er. Så ingen grund til at gennemgå hans meritter. Ellers kan du blot gense starten på udsendelsen, fordi her valgte Mundelin at opremse Kissmeyers flotte ‘track record’. Det kommer efter 13:30 i den 5-timer lange udsendelse, som i øvrigt kan ses her.
Om det var de mange rosende ord, som Mundelin sendte Kissmeyers vej fra start, der gjorde, at kemien mellem de to Anders’er fra begyndelsen var rigtig god og let til grin. Tja, det ved jeg ikke. Men god og smittende var den i hvert fald.
Mundelin sluttede endda kækt præsentationen af Kissmeyer af med at spørge: “I dag har du så solgt din sjæl til de store og er blevet en del af Royal Unibrew“.
Noget, man kan forestille sig, måske kunne være et mindre tabu for Kissmeyer. Ikke desto mindre svarede Kissmeyer friskt tilbage: “Ja, dét har jeg. Lige så god en brygger, som jeg selv – og heldigvis ret mange andre – synes jeg er. Ligeså ussel og dårlig en forretningsmand er jeg“.
Så var stemningen ligesom lagt – intet for helligt til at blive nævnt. Der blev givet og taget de to værter i mellem igennem hele udsendelsen. Og generelt må jeg bare rose værterne – og deres medsammensvorne i studiet: SoMe-Jonas, som havde øje på kommentarer og beskeder, og Anders Haaber, en spillemand af Guds nåde, som selv Stewart Stardust ville have delt sin øl med – for hele tiden at holde højt humør og være skarpe i spyttet.
Ølklokke og hjemmebesøg
Med sig i studiet havde de også medbragt en ‘ølklokke’. Den fungerede ligesom i Natholdets Julekalender, når Carsten Berthelsen synes Søren Rasted og Anders Breinholt snakker for meget – samtidigt skulle den give signal til, at det var tid til en ny øl.
Og efter en øltørst, der havde vokset i halv times tid (inkl. forsinkelsen), blev der endeligt ringet med klokken for første gang, da SoMe-Jonas blev nød til at skære igennem og erklære, at folk tørstede hjemme i stuerne – og derefter blev der ringet hyppigt med klokken!
Det var dog ikke kun værternes skyld, at det ofte blev nødvendigt at ringe med ølklokken for at komme videre til næste øl. Ved åbningen af hver øl blev der tændt for signalet hos den respektive brygger, så denne kunne præsentere deres øl. Nogle var mere snaksagelige end andre, men generelt var det hele tiden en god blanding af nørdet ølsnak og spændende fortælling om bryggeriet.
Ligeså blev der ofte stillet om til en masse kendte, som også bidrog til underholdningen.
Eksempelvis besøgte vi Anders Breinholt i hans sommerhus, som hurtigt erklærede sig lykkelig for at være med i arrangementet, så han havde en god undskyldning for sidde i solen og hælde øl i hovedet i et par timer timer.
Senere kom vi også på hjemmebesøg hos Umut Sakarya, der – selvpromoverende og morsom som han jo (trods alt) er – selvfølgelig valgte at bunde 3 store glas øl i de 10 minutter, han var med igennem live. Ja, hvorfor egentlig ikke!?
Der var også et par musikanter igennem, hvor nogle spillede live – og andre havde produceret live-sessions på forhånd. Desværre gik lyden dårligt igennem på Andres Odbjergs live-performance, hvor den høje/lyse stemmeføring i sangen ‘føler mig selv 100’ forsvandt ud i de mørkere dele af cyberspace. De kom i hvert fald ikke ud igennem mine højtalere.
Det hele sluttede af med en Kahoot-agtig quiz, hvor alle, som stadig kunne betjene en mobiltelefon efter de mange øl, kunne deltage og vinde lidt præmier.
Et utrolig flot setup, meget velproduceret og en masse underholdende timer. Ja, faktisk decideret ekstraordinært!
Stor applaus til AV-Center, som stod for produktionen. Og stor applaus til holdet, som havde planlagt hele udsendelsen, så der aldrig opstod kedelige øjeblikke.
De 12 øl
For mig handler en ølsmagning at om præsentere noget øl og nogle øltyper, som både smager godt og udfordrer opfattelsen af netop den øltype. Ølsmagninger skal rykke grænser. Dér kan jeg bare konstatere, at jeg ikke fik, hvad jeg kom efter.